Aktualności

Komunikat Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Szydłowcu do właścicieli i zarządców placów zabaw

Komunikat Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Szydłowcu
do właścicieli i zarządców placów zabaw

Przypominam właścicielom oraz zarządcom obiektów budowlanych o ciążącym na nich ustawowym obowiązku zapewnienia stałego bezpieczeństwa użytkowania placów zabaw i innych miejsc służących rekreacji, przeznaczonych przede wszystkim dla małych dzieci.

Obowiązek utrzymania w należytym stanie technicznym oraz zapewnienia bezpiecznego użytkowania obiektów budowlanych wynika z ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowane ( tekst jednolity, Dz.U.  z 2024r., poz. 725  z późn. zm.)

Zgodnie z załącznikiem do w/w ustawy place zabaw  powinny być kwalifikowane jako budowie zaliczane do kategorii V obiektów budowlanych „Obiekty sportu i rekreacji”. Z uwagi na kwalifikację placów zabaw do w/w kategorii, w zakresie obowiązkowych przeglądów, należy stosować do nich art. 62 ust. 1 Prawa budowlanego. Zgodnie z tym przepisem obiekty budowlane podlegają następującej obowiązkowej kontroli:

  1. co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników podczas użytkowania obiektu,
  2. okresowej, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego                      i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia,
  3. bezpiecznego użytkowania obiektu każdorazowo w przypadku wystąpienia okoliczności,        o których mowa w art. 61 pkt 2 Prawa budowlanego, a więc w razie wystąpienia czynników zewnętrznych oddziałujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury, takich jak: wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, pożary’ lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska.

Zgodnie z art. 62 ust. 4 Prawa budowlanego protokoły z takich kontroli winny zostać sporządzone (...) z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, przez osoby posiadające uprawnienia budowlane                 w odpowiedniej specjalności, tj. kontrole okresowe w zakresie sprawdzenia stanu technicznego             i estetycznego oraz przydatności do użytkowania placu zabaw i rekreacyjnego mogą przeprowadzać osoby posiadające uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno - budowlanej, a wzakresie branży elektrycznej- osoby posiadające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru nad eksploatacją urządzeń oraz sieci energetycznych.

Jednocześnie przypominam o grożących -w przypadku nie spełnienia obowiązku, o którym mowa w art. 62 ust. 1 Pb - na podstawie art. 93 pkt 8 Pb sankcjach karnych, tj.„ Kto (...) nie spełnia obowiązku, o którym mowa w art. 62 ust I pkt 1-4 (...) podlega karze grzywny. ”

Natomiast szczegółowe wymagania stawiane urządzeniom służącym rekreacji na placach zabaw, sposoby montażu zapewniające bezpieczne ich użytkowanie znajdują się w Polskich Normach z grupy PN -EN 1176:2009 Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie, w tymi PN-EN 1176-2:2009 Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie - Część 2: Dodatkowe wymagania bezpieczeństwa i metody badań huśtawek oraz PN-EN 1176- 7:2009 Wyposażenie placów zabaw         i nawierzchnie - Część 7: Wytyczne instalowania, kontroli, konserwacji i eksploatacji

 

 

 

Szydłowiec  lipiec 2024

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 24 czerwca 2021 14:58
Dokument wprowadzony do BIP przez: Zbigniew Grzmil
Ilość wyświetleń: 604
27 sierpnia 2024 14:46 (Zbigniew Grzmil) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
24 czerwca 2021 14:58 (Zbigniew Grzmil) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)